الانتقال الى المحتوى الأساسي

جامعة الملك عبدالعزيز

KING ABDULAZIZ UNIVERSITY

محمد حاتم صلاح ابوالجدايل


  
 

محمد حاتم صلاح ابوالجدايل
أستاذ مساعد
قسم
كلية الاتصال والإعلام
جامعة الملك عبدالعزيز
هاتف: 0126952000 تحويلة. 69527
بريد الكتروني: mabuljadail@kau.edu.sa

 
   
  
 

نبذة عامة:

محمد أبولجديل أستاذ مساعد و رئيس قسم الاتصال التسويقي بجامعة الملك عبد العزيز، حصل على درجة الدكتوراه في الإعلام والاتصال من جامعة بولينغ غرين ستيت بالولايات المتحدة الأمريكية في عام 2017. وقد نشر محمد عدة فصول و مقالات علمية ، كما شارك بالأوراق أخرى في العديد من المؤتمرات الدولية.

 


 
   
  
 

الشهادات العلمية:
  • 2005 : درجة البكالوريوس من تسويق, كلية ادارة الاعمال, جامعه الملك عبدالعزيز, Jeddah, المملكة العربية السعودية
  • 2009 : درجة الماجستير من الاتصالات التسويقية المتكاملة, دراسات الاتصالات, جامعة ولاية كاليفورنيا ، سان برناردينو, سان برناردينو, امــريــكـا
  • 2017 : درجة الدكتوراة من الاتصال و الإعلام, كلية الاتصال و الإعلام, جامعة ولاية بولينج جرين, بولينج جرين, امــريــكـا

  •  
       
      
     

    الخبرات السابقة:
  • 2009 - 2010 : منسق التسويق, شركة أسمنت الصفوة, Jeddah, المملكة العربية السعودية
  • 2010 - 2012 : مدير التسويق والمبيعات, عادل ابو الجدايل لتموين الطائرات, Jeddah, المملكة العربية السعودية
  • 2014 - 2015 : مساعد الدراسات العليا في الاتصالات التسويقية, جامعة بولينغ غرين ستيت, بولينغ غرين, امــريــكـا
  • 2015 - 2017 : محاضر مساعد, جامعة بولينغ غرين ستيت, بولينغ غرين, امــريــكـا

  •  
       
      
     

    الاهتمامات البحثية:
    الاتصالات التسويقية المتكاملة، وسائل الإعلام التفاعلية، الإعلانات، وسائل الاعلام الاجتماعية، مجتمعات العلامات التجارية على الانترنت، مشاركة المستهلكين في صفحات العلامات التجارية، بحوث الشبكة الاجتماعية، الإعلان الدولي، العولمة وتوطين استراتيجيات الإعلان، والإعلان في العالم العربي

    البحث العلمي

    • Abuljadail, M. and Ha, L. (in print)  ‘What Do Marketers Post on Brands’ Facebook Pages in Islamic Countries? An Exploratory Study of Local and Global Brands in Saudi Arabia’, Journal of Islamic Marketing, Vol. X, No. Y, pp.xxx–xxx.

    • Abuljadail, M. and Ha, L. (in print)  ‘Engagement  and  brand  loyalty  through  social  capital  in  social  media’, Int. J. Internet Marketing and Advertising, Vol. X, No. Y, pp.xxx–xxx.

    • Weiwei Jiang, Ha, Louisa, Mohammad Abuljadail, Saud Alsulaiman (2017). Item Non-response of Different Question Types and Formats in Mixed-mode Surveys: A Case Study of a Public Broadcasting TV Station’s members.  Journal of Communication and Media Research.

    • Ha, Louisa, Ying Xu, Chen Yang, Fang Wang, Liu Yang, Mohammad Abuljadail, Xiao Hu, Weiwei Jiang, Itay Gabay (2016). Decline in News Content Engagement or News Medium Engagement? A Longitudinal Analysis of News Engagement since the Rise of Social and Mobile Media 2009-2012.  Journalism: Theory, Practice and Criticism. doi: 10.1177/1464884916667654

    • Yang, L. ,Ha, L.,Wang,F., & Abuljadail, M.(2015). Who Pays for Online Media Contents: Generation Y or Older Generation? Special issue on Social media, the Digital Revolution, and the Business of Media. International Journal on Media Management, 17(4), 277–294. doi: 10.1080/14241277.2015.1107567

    • Magsamen-Conrad, K., Dowd, J., Abuljadail, M., Alsulaiman, S. A., & Shareefi, A. O. (2015). Life-course differences in the uses and gratifications of tablets: Implications for older adults. Computers in Human Behavior, 52, 96-106. doi: 10.1016/j.chb.2015.05.024 PMID: 4412023

    • Ha, L., Abuljadail, M., & Jiang, W. (2014). International Advertising. Oxford Bibliographies Online: Communication. doi: 10.1093/obo/9780199756841-0153

                                                                                                                    

    • Abuljadail, M. (2018). Users and Nonusers of YouTube and Online Video Services. In Louisa Ha (Ed.). The Audience and Business of YouTube and Online Videos, Rowman & Littlefield.

    • Abuljadail, M., Ha, L., Wang, F., & Yang, L. (2015). What Motivates Online Shoppers to "Like" Brands' Facebook Fan Pages?  In Anabela Mesquita & Chia-Wen Tsai (Eds.). Human Behavior, Psychology and Social Interaction in the Digital Era. Hershey, PA:  IGI Global.

    Refereed Conference Paper Presentations:

    • Ha, L., Abuljadail, M., Joa, C. & Kim., K. (2019). Recommendation is the New Personalized Advertising? How Recommender Systems, Recommendation Sources and Recommendation Platforms Affect Trial of YouTube Videos among Digital Natives. Paper accepted to be presented at the 2019 Annual International Communication Association (ICA) Conference. (------------ Division), Washington, DC, May 24-28.

    • Abuljadail, M. & Ha, L. (2018). Engagement and Brand Loyalty Through Social Capital: How Social Media Marketing Utilizes Social Capital for their Benefit. Paper presented at the 2018 Broadcast Education Association Annual Conference. 2nd place winner of the open paper category.  As a competition winner by the Media Management Programming and Marketing Division.

    • Abuljadail, M., & Yun, G. (2017). Do Similar Brands ‘Like’ Each Other? An Investigation of Homophily Among Brands’ Social Networks on Facebook. Paper presented at the Association for Education in Journalism and Mass Communication, Chicago (The Media Management, Economics, and Entrepreneurship Division).

    • Abuljadail, M., & Yun, G. (2017). Networking Among Brands on Facebook: Analysis of Local and Global Brands in Saudi Arabia. Paper presented at the Broadcasting Education Association, Las Vegas. Second place award for the Management Marketing & Programming Interest Division open paper contest.

    • Abuljadail, M. (2016). Effectiveness of Global and Local Brands’ Facebook Strategies in Engaging the Saudi Consumer. Paper presented at the Association for Education in Journalism and Mass Communication Annual Conference (International Communication Division), Minneapolis, MN, August 4-7.

    • Abuljadail, M. (2016). Online Communities and its Role in Empowerment and Development Communication. Paper presented at the Broadcasting Education Association, Las Vegas. 1st Place award for the Multicultural Studies Division open paper contest.

    • Abuljadail, M. (2016). Open-ended Questions and Mixed-mode Survey? A comparison between Telephone Survey and Online Survey. Paper presented at the Broadcasting Education Association (Research Division), Las Vegas, NV, April 17-20.

    • Abuljadail, M. (2016). Sense of Virtual Brand Community and its Association with Brand Loyalty and Sense of Virtual Community. Paper presented at the 2016 Broadcast Education Association Annual Conference (Research in-progress Division), Las Vegas, NV, April 17-20.

    • Abuljadail, M. (2015). Advertising research in the Arab world: A narrative review. Paper presented at the annual meeting of the National Communication Association (International and Intercultural Communication Division), Las Vegas, NV, November 19-22.

    • Magsamen-Conrad, K., Abuljadail, M., Alsulaiman, S. A., Shareefi, A. O., & Dowd, J. (2015). Life-course differences in the uses and gratifications of tablets: Embracing opportunities for older adults. Paper presented at the annual meeting of the National Communication Association (Mass Communication Division), Las Vegas, NV, November 19-22.

    • Abuljadail, M. (2015). What Do Brands Post on Facebook Anyway? An Exploratory Study of Local and Global Brands in Saudi Arabia. Paper presented at the International Regional Conference, Association for Education in Journalism and Mass Communication, Santiago, Chile, October 15-17. 2nd Place student paper award.

    • Ha, L, Gabay, I, Xu, Y, Abuljadail, M, & Yang, L. (2015). Professional Use of Social Media in Leveling the Playing Field for Disadvantaged Media Scholars. Paper presented at the International Regional Conference, Association for Education in Journalism and Mass Communication, Santiago, Chile, October 15-17.

    • Abuljadail, M., Liu, Y., & Fang, W. (2014). What Motivates Online Shoppers to “Like” Brands’ Facebook Fan Pages?  Paper presented at the Media Management and Economics Division, Association for Education in Journalism and Mass Communication, Montreal, Canada, August 6-9.

    • Ha, L, Xu, Y, Yang, C, Wang, F, Yang, L, Jiang, W, Abuljadail, M, Hu, X., & Gabay, I. (2014). News Content Engagement or News Medium Engagement?  A Longitudinal Analysis of News Consumption since the Rise of Social and Mobile Media 2009-2012.  Paper presented at the Mass Communication and Society Division, Association for Education in Journalism and Mass Communication, Montreal, Canada, August 6-9.

    • Yang, L, Fang, W & Abuljadail, M. (2014). Who Pays for Online Media Contents: Generation Y or Older Generation? Paper presented at the 2014 Broadcast Education Association Annual Conference. 1st Place Debut award by the Media Management Programming and Marketing Division.

      Scholarly Presentations:

    • Abuljadail, Mohammad (2015). The Blogosphere versus the Conventional Media: Competing for an Informed Public. Paper presented at the 2015 Graduate Communication Association Annual Conference. April 7, 2015

    • Abuljadail, Mohammad (2016). Brands’ Facebook Pages in Saudi Arabia. Paper presented at the 2016 Graduate Communication Association Annual Conference. April 7, 2016




     
       
      
     

    الاهتمامات العلمية:
    الاتصالات التسويقية المتكاملة ، وتكنولوجيا وسائل الإعلام الجديدة و الدولية و الاعلان على شبكة الانترنت ، والعلامة التجارية، و سلوك المستهلك ، و الإحساس بالانتماء للمجتمع الظاهري


     
       
      
     

    المواد والمحاضرات:
    Skip Navigation Links.
    MDIA 464 : حملات وسائل الإعلام الاجتماعية
    MDIA 264 : وسائل الإعلام التفاعلية والإعلان عبر الإنترنت
    MC 655 : وسائل الإعلام الاجتماعية: البيانات الكبيرة
    COMM 102 : مهارات الإلقاء
    com 380 : إتصال تسويقي
    com : الإعلان الدولي و عبر الثقافات
    Com 101 : مهارات الاتصال

     
       
      
     

    معلومات الاتصال:
    • هاتف العمل: 0126952000 تحويلة. 69527
    • البريد الالكتروني : mabuljadail@kau.edu.sa
    • البريد الالكتروني 2 : abuljadailm@gmail.com
    • صندوق البريد : 80200
    • الموقع الشخصي : http://mabuljadail.kau.edu.sa/Default.aspx?Site_ID=0017361&Lng=AR